.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توليد كاغذ از ساقه برنج در گيلان اختراع شد

يك خواهر و برادر گيلاني براي نخستين بار در ايران طرح توليد كاغذ از ساقه برنج را اختراع كردند.

سجاد آفتابي امروز  با اشاره به برداشت برنج و توليد مقادير بسيار زيادي ضايعات از جمله ساقه برنج در استان اظهار داشت: بخش عمده‌اي از اين ضايعات در سال‌هاي اخير دور ريخته شده و يا سوزانده و در سطح زمين رها و مدفون مي‌شده است.
وي افزود: با مشاهده سوزاندن كاه برنج به اين فكر افتاديم كه از اين محصول فرعي شاليزارها براي تهيه كاغذ و مقوا استفاده كنيم.
اين پژوهشگر و مخترع جوان گيلاني با اشاره به انواع كاربرد كاغذ مانند از نوشتن، چاپ، بسته‌بندي و ديگر موارد خاطرنشان كرد: در حال حاضر تهيه كاغذ به عنوان يك ماده اساسي در دنيا محسوب مي‌شود.
به گفته وي ظهور و توسعه ماشين‌آلات كاغذ در كميت‌هاي بالا، يك عامل مهم در گسترش سوادآموزي و افزايش سطح تحصيلات مردم در سراسر دنياست.
آفتابي با بيان اينكه امروزه كارخانه‌هاي بزرگ كاغذ سازي از طريق شيميايي و يا مكانيكي قادر به توليد يك‌هزار تن كاغذ در روز هستند، تصريح كرد: مواد اوليه تهيه كاغذ بسيار متنوع است و بستگي به فراواني، قيمت و منطقه جغرافيايي دارد.
وي افزود: در 30 سال اخير تهيه كاغذهاي دست‌ساز از سر گرفته شده است و سازندگان اين كاغذها روش‌هاي نو و مبتكرانه‌اي را براي توليد كاغذ به‌كار مي‌برند.
اين پژوهشگر و مخترع گيلاني كاغذ را يك محصول باستاني خواند و گفت: كاغذ دست‌ساز كالايي منحصر به‌فرد است كه نه تنها مختص نوشتن و انجام كارهاي هنري نيست بلكه در نوع خود از زيبايي خاصي برخوردار است.
وي با اشاره به اختراع طرح توليد كاغذ از ضايعات برنج بيان داشت: در اين طرح از ساقه برنج براي تهيه كاغذ در نوشتن و چاپ و انجام كارهاي هنري استفاده شده و آزمايش‌هاي لازم نيز در دماي پايين‌تر از 100 درجه و در فشار عادي صورت گرفته است.
آفتابي اضافه كرد: اين روش نسبت به روش كرافت كه در صنايع بزرگ كاغذ سازي به‌كار مي‌رود، انرژي و آب بسيار كمتري مصرف مي‌كند و آلودگي كمتري نيز دارد.
وي با بيان اينكه در روش كرافت كه پنجمين مصرف كننده انرژي در صنايع بزرگ است به ازاي هر يك كيلوگرم كاغذ 300 ليتر آب مصرف مي‌شود، افزود: در روش ارائه شده در طرح مذكور، تنها 180 ليتر آب در ازاي توليد هر يك كيلوگرم كاغذ مصرف مي‌شود.
اين مخترع گيلاني با تاكيد بر اينكه آلودگي‌هاي ناشي از صنايع كاغذسازي بزرگ در روش ارائه شده در اين طرح وجود ندارد، ادامه داد: در صنايع بزرگ براي تهيه هر كيلوگرم كاغذ در حدود سه كيلوگرم چوب و يا به‌ازاي هر كيلو گرم كاغذ در حدود هفت كيلوگرم «با گاس» نياز است، ولي استفاده از ساقه برنج كه به ازاي هر دو كيلوگرم آن يك كيلوگرم كاغذ حاصل مي‌شود، بسيار اقتصادي است.
وي خاطرنشان كرد: در اين طرح ماده‌اي كه به عنوان ضايعات دور ريخته مي‌شود را مي‌توان به يك محصول ضروري و قابل استفاده در زندگي افراد جامعه تبديل كرد.
آفتابي، برخي از مزاياي طرح توليد كاغذ از ساقه برنج را برشمرد و افزود: جلوگيري از قطع شدن درختان و جلوگيري از خروج ارز از كشور براي خريد كاغذ از جمله مزاياي اين طرح است.
وي، كاهش آلودگي محيط زيست با جلوگيري از سوزاندن كاه برنج و يا مدفون كردن آن در خاك، اشتغالزايي، افزايش درآمد كشاورزان از محل فروش ضايعات كشاورزي و يا اشتغال به‌كار در تهيه كاغذ از ضايعات را از جمله مزاياي ديگر اين طرح عنوان كرد.
سحر آفتابي مخترع ديگر توليد كاغذ از ضايعات برنج نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به كيفيت كاغذهاي توليد شده در اين طرح اشاره كرد و اظهار داشت: براي بررسي كيفيت كاغذ توليد شده آزمايش‌هاي مختلفي از جمله آزمايش گراماژ، فاكتور تركيدگي، قدرت كشيدگي، فاكتور تاشدگي و شفافيت روي اين نوع از كاغذ انجام شده كه در تمام موارد نتيجه آن بسيار بالاتر از استانداردهاي يك ورق كاغذ a4 بوده است.
وي افزود: فاكتور شفافيت كاغذ توليد شده از ساقه برنج 51 و فاكتور شفافيت كاغذهاي موجود در بازار 90 بوده كه به طور كلي كيفيت كاغذهاي توليد شده از ساقه برنج بسيار بالاتر از كاغذهاي موجود در بازار است.
آفتابي اظهار داشت: ما توانسته‌ايم علاوه بر ساقه برنج، از ساقه گندم نيز براي تهيه كاغذ و مقوا استفاده كنيم كه ساقه گندم نيز مانند ساقه برنج براي توليد كاغذ مناسب بوده و از كيفيت برابري با آن برخوردار است.
وي ضمن درخواست حمايت مسئولان از اين طرح اختراع شده، خاطرنشان كرد: دولت مي‌تواند با واگذاري يك قطعه زمين براي احداث كارگاه و يا كارخانه اين طرح را حمايت كند.
اين مخترع گيلاني شماره ثبت اختراع توليد كاغذ از ضايعات برنج را 52471 عنوان كرد.فارس/1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

دوست 5 تير 1390
درود بر همه و بر این دوبزرگوار
lp 30 خرداد 1391
سلام
امکانش هست آدرس ایمیل این مخترع رو در اختیار من قرار دهید
آژيده 24 مهر 1391
با سلام خوشبختانه بايد باطلاعتان برسانم اين اختراع قبلا در سال 1378 توسط همكارمان آقاي پيمان كاشاني از دانشگاه منابع طبيعي گرگان ثبت شده لذا اختراع چنين چيزي خيلي هم جديد نيست
111 3 بهمن 1392
شما ملت و مسخره کردید؟
اختراع؟؟؟؟؟ این طرح الان 20 سال در هندوستان و چین در حال انجامه
عاصف شمس 11 آبان 1393
کاغذ خان بالغ صدها سال است که در چین ساخته می شود .بسیار هم مرغوب است.این کاغذ از ساقه برنج ساخته می شود و اختراع آن یعنی جی نمی دانم؟اختراعات احمدینژادیه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.076 seconds.